Τετάρτη, 27 Ιανουαρίου 2010

“Φέσια” στην τουριστική αγορά!



Το ένα μετά το άλλο βάζουν “λουκέτο” ξένα τουριστικά γραφεία



“Φέσι” ύψους εκτατομμυρίων ευρώ έχουν αφήσει τα τελευταία χρόνια τουριστικά πρακτορεία κυρίως Βρετανικών συμφερόντων ενώ αυτές τις ημέρες στην τουριστική αγορά κυκλοφόρησε η πληροφορία ενός ακόμη πρακτορείου που διακινεί τουρίστες από την Ιρλανδία που “βάρεσε κανόνι” ενώ έχει οφειλές σε Κρητικούς ξενοδόχους (από το 2007) που φθάνουν το 1 εκατομμύριο ευρώ όπως είπε στην “Π” ο Μανώλης Ζερβάκης αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ιδιοκτητών Τουριστικών Καταλυμάτων του Δήμου Μαλίων και μέλος της “Φιλοξενία” το συγκεκριμένο πρακτορείο σε ένα μόνο ξενοδοχείο του Ν. Ηρακλείου, χρωστάει 240.000 ευρώ.

“Ακούμε συνεχώς για νέα “κανόνια” στην τουριστική αγορά και αυτό που εμείς γνωρίζουμε είναι ότι εμείς μένουμε εκτεθειμένοι αφού κανείς δεν μπορεί να μας προστατεύσει και χάνουμε τα χρήματα που μας χρωστάνε” σημείωσε ο Μανόλης Χατζάκης, πρόεδρος της Ένωσης ιδιοκτητών ενοικιαζόμενων Δωματίων και Διαμερισμάτων Ν. Ηρακλείου.

Κάνοντας μια αναδρομή στις πτωχεύσεις μεγάλων τουριστικών εταιρειών ο Μανώλης Ζερβάκης σημειώνει:



Η “βροχή” των πτωχέσευων

“Τεράστια χρέη άφησε σε ξενοδοχειακές επιχειρήσεις (κυρίως τουριστικά καταλύματα) η τουριστική βρετανική εταιρεία Golden Sun, που κήρυξε πτώχευση, τον Σεπτέμβριο 2004.

Το πρακτορείο Golden Sun, με έδρα το Λονδίνο, δραστηριοποιείται κυρίως σε Ελλάδα, Κροατία Κύπρο και Πορτογαλία και πέρυσι μετέφερε στη χώρα μας 250.000 Βρετανούς τουρίστες, ενώ φέτος διακίνησε 150.000.

Στο μεταξύ οι επιχειρηματίες των τουριστικών καταλυμάτων βρίσκονται σε απόγνωση, διότι δεν είναι βέβαιο ότι θα λάβουν τα χρήματα που τους οφείλει το τουριστικό πρακτορείο που κηρύχτηκε σε πτώχευση. Στην Κρήτη και ειδικά στις περιοχές Χερσόνησος, Μάλια, Σταλίδα και Γούβες εκτιμάται ότι 40-50 ιδιοκτήτες μικρών καταλυμάτων έχουν υποστεί οικονομικές ζημιές που υπολογίζονται περίπου σε 9 εκατ. ευρώ.

Πάντως, ανακουφίζοντας αρκετά τις εταιρείες σε Ελλάδα, Κροατία, Κύπρο και Πορτογαλία, ο εκπρόσωπος Τύπου της CAA (ΥΠΑ) ανακοίνωσε ότι τόσο οι τουρίστες που βρίσκονται εκτός Βρετανίας θα επιστρέψουν στα σπίτια τους, αλλά και όλοι οι εκκρεμείς λογαριασμοί σε ξενοδοχεία στις χώρες προορισμού θα καλυφθούν από την υπηρεσία, μέσω ειδικού συστήματος που διέπει τον βρετανικό τουριστικό κλάδο.

Όμως ουδέποτε καλύφθηκαν οι εκκρεμείς λογαριασμοί.

2008: Η Βρετανική Τουριστική εταιρεία Libra Holidays αφήνει ακάλυπτους τους επιχειρηματίες κυρίως μικρών τουριστικών καταλυμάτων. Την ίδια χρονιά εξαγοράζεται από την Allbury Travel Group. Αργότερα η νέα εταιρεία ανακοινώνει την τακτοποίηση μέρους από τους εκκρεμείς λογαριασμούς (το 50% του υπολοίπου ή το 1/3 του συνολικού ποσού σε τρεις δόσεις μία ανά χρόνο), πιέζοντας συγχρόνως τους ιδιοκτήτες να υπογράψουν νέα συμβόλαια με μειωμένες τιμές. Ορισμένοι συνάπτουν νέες συμφωνίες μη έχοντας εναλλακτική λύση.

12/09/2008: Σε αναγκαστική Διαχείρηση η Τουριστική Βρετανική εταιρεία XL Leisure Group τον Σεπτέμβριο του 2009.

μαζί της συμπαρασύρει τις:

XL Leisure Group, XL Airways UK, Excel Aviation, Explorer House, Aspire Holidays, Freedom Flights, Freedom Flights (Aviation), The Really Holiday Company, Medlife Hotels, Travel City Flights Limited και Kosmar Villa Holidays.

Οι επιχειρηματίες των τουριστικών καταλυμάτων (κυρίως μικρών) βρίσκονται σε απόγνωση, διότι δεν είναι βέβαιο ότι θα λάβουν τα χρήματα που τους οφείλουν τα διάφορα τουριστικά πρακτορεία που κηρύχτηκαν σε αναγκαστική διαχείρηση. Στην Κρήτη και ειδικά στις περιοχές Χερσόνησος, Μάλια, Σταλίδα, Γούβες, Ρέθυμνο, Γεωργιούπολη, Παλαιώχωρα, Αγ. Νικόλαο, Ελούντα και Μακρύ Γιαλό εκτιμάται ότι 80-90 ιδιοκτήτες μικρών καταλυμάτων έχουν υποστεί οικονομικές ζημιές που υπολογίζονται περίπου σε 2,5 εκατ. ευρώ. Ωστόσο αν στο ποσό αυτό προστεθούν και τα χρήματα που χάνονται από τα πακέτα των επισκεπτών που αναμένονταν να έρθουν το διάστημα Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου που είχαν κλειστεί, τότε το “φέσι” ανεβαίνει κατά πολύ.



Η αποτυχία του Allbury Travel Group το Δεκέμβριο του 2009 σηματοδοτεί το τέλος μιας εποχής

Η θλιβερή αλλά και όχι απρόσμενη διάλυση της Allbury Travel Group σηματοδοτεί το τέλος μιας εποχής. Καθιερωμένα εμπορικά ονόματα όπως η Libra Holidays, Argo Holidays και Jetlife συμπαρασύρονται, μετά από 35 χρόνια στο κλάδο ταξιδίων του Ηνωμένου Βασιλείου,σε πτώχευση. Εταιρία η οποία είναι εγγεγραμμένη στον υπεράκτιο φορολογικό παράδεισο στίς Βρετανικές Παρθένες Νήσους (Ofsor).



Λίγες μέρες νωρίτερα είδαμε επίσης την διάλυση της αεροπορικής εταιρείας και ταξιδιωτικού πράκτορα Globespan Group. Μία σαφής σχέση μεταξύ των δύο είναι ο ρόλος της πιστωτικής κάρτας E-clear, το οποίο επίσης ενέκρινε για διάφορες άλλες αποτυχημένες επιχειρήσεις, μεταξύ των οποίων και η XL, Zoom Flights και Sky Europe. Έχει ευρέως αναφερθεί ότι ο ιδιοκτήτης της E-clear ειναι επίσης ο κύριος μέτοχος της Allbury Travel Group, η ποία επίσης έχει κατηγορηθεί από τον υπουργό οικονομικών της Σκωτίας για την παρακράτηση κεφαλαίων της Globespan Group.

Η Ελληνική και Κυπριακή αγορά ήταν ακμάζουσα και επιτυχημένη καθ όλη τη δεκατία του ογδόντα και του ενενήντα, υποστηριζόμενες από ορισμένες σημαντικές ανεξάρτητες επιχειρήσεις οργάνωσης ταξιδιών – Libra Holidays, Argo Holidays, Golden Sun, Kosmar Villa Holidays κλπ. Αυτό συνοψίζει το μεταβαλόμενο πρόσωπο της βιομηχανίας ταξιδίων του Ηνωμένου Βασιλείου, όπου τα δύο μεγάλα ταξιδιωτικά γραφεία γίνονται μεγαλύτερα και ισχυρότερα λόγο του μεγέθους τους.

Αυτά είναι ένα μέρος από πρακτορεία ταξιδίων που πτώχευσαν το τελευταίο διάστημα.

Ολοένα και περισσότερο οι επιχειρηματίες του κλάδου διερωτώνται που είναι η πολιτεία. Είμαστε ακάλυπτοι σε τέτοιου είδους φαινόμενα, δεν υπάρχει καμία νομοθεσία που να προστατεύει τους ιδιοκτήτες τουριστικών καταλυμάτων. Τουριστικές εταιρείες πτωχεύουν συστηματικά τα τελευταία χρόνια κυρίως στην Μ. Βρετανία, επανέρχονται στην αγορά με άλλη ονομασία κλπ.



Μονόδρομος η στροφή στην ποιότητα

Ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ιδιοκτητών Τουριστικών Καταλυμάτων του Δήμου Μαλίων υπογραμμίζει ότι:

Η στροφή στον τουρισμό ποιότητας είναι πλέον μονόδρομος και επισημαίνει.

“Σταδιακά η απώλεια του ανταγωνιστικού μας πλεονεκτήματος συγκριτικά με τους ανταγωνιστές στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, που για το ίδιο μαζικό, παραθεριστικό και εποχικό τουριστικό προιόν έχουν πολύ χαμηλότερο κόστος παραγωγής, και επομένως πολύ χαμηλότερη τιμή.

Τα συμπτώματα:

-συρρίκνωση της τουριστικής περιόδου (στις μικρές μονάδες, τα ενοικιαζόμενα δωμάτια και διαμερίσματα η σεζόν έχει συρρικνωθεί στους 2-3 μήνες)

-Μείωση της διαπραγματευτικής μας ικανότητας

-Στάσιμες ή μειούμενες τιμές

-Υποβάθμιση του οικονομικού και κοινωνικού προφίλ του μέσου τουρίστα

Επείγει η επανατοποθέτησή μας στη διεθνή και στην εγχώρια τουριστική αγορά, με μια πιο σύνθετη και ποιοτική αναβαθμισμένη προσφορά που θά απευθύνεται σε πιό ενημερωμένους, πιο εκλεκτικούς, πιο απαιτητικούς αλλά και πιο εύπορους τουρίστες, για 12 μήνες το χρόνο.

Αυτό προυποθέτει τη σταδιακή αλλά σύντομη μετάβαση από τον μαζικό, παραθεριστικό τουρισμό της παραλίας (ο οποίος θα συνεχίσει να είναι ένα από τα βασικά μας προιόντα) στον θεματικό-εναλλακτικό τουρισμό. Πρέπει όμως να πάψουμε να συζητάμε και να απαριθμούμε τις διάφορες εναλλακτικές μορφές τουρισμού, πρέπει να τις κάνουμε πράξη.

Το ζητούμενο εδώ είναι η προσέλευση ποιοτικού τουρισμού με την βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών ιδιαίτερα από τις μεσαίες και μικρές τουριστικές μονάδες και η επέκταση της τουριστικής περιόδου (και γι αυτήν η Κρήτη προσφέρεται περισσότερο από κάθε άλλη περιοχή της χώρας)”.

Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι πρέπει να ληφθούν άμεσες και δραστικές λύσεις και η στροφή σε οργανωμένες, ομαδικές και μαζικές κινήσεις των ιδιοκτητών μικρών κυρίως καταλυμάτων είναι πλέον μονόδρομος. Η προσπάθεια πρέπει να είναι κοινή και αποτελεσματική και όσον το δυνατόν πιο σύντομα.
Της Άννας Κωνσταντουλάκη Πηγή: http://www.patris.gr/articles/172718/108585

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου