Τετάρτη, 9 Φεβρουαρίου 2011

Στο «κόκκινο» τα τουριστικά γραφεία της χώρας


Έρευνα της STAT BANK για την πορεία των 216 μεγαλύτερων ταξιδιωτικών γραφείων

•    Ζημιογόνο το 30% των επιχειρήσεων το 2009. Ραγδαία επιδείνωση των οικονομικών επιδόσεων πολλών επιχειρήσεων το 2010, έτος κατά το οποίο το ποσοστό των ζημιογόνων θα προσεγγίσει το 45% του κλάδου.
•    Τα 25 πιο κερδοφόρα ταξιδιωτικά γραφεία εμφάνισαν κέρδη 14,6 εκατ. ευρώ καθαρά κέρδη όταν οι «216» (κερδοφόρες-ζημιογόνες) εμφάνισαν συνολικά κέρδη 10,6 εκατ. ευρώ. Ο κλάδος οδηγείται σε ραγδαία ανακατανομή μεριδίων με τη συγκέντρωση δυνάμεων και το κλείσιμο ζημιογόνων επιχειρήσεων.
•    Στο Διαδίκτυο τα brand places (π.χ. Thomson, easyJet , Ryan Air) κερδίζουν έδαφος έναντι των market places. Σημαντικές προσδοκίες στον τομέα της κρουαζιέρας.
•    Συνεχίζονται οι απώλειες σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των αεροπορικών εισιτηρίων.

Το 45% των ταξιδιωτικών και τουριστικών επιχειρήσεων της χώρας εμφάνισαν ζημιές το 2010 έναντι 30% το 2009. Αυτό προκύπτει από έρευνα της STAT BANK, σύμφωνα με την οποία πολλές επιχειρήσεις του κλάδου αντιμετωπίζουν προβλήματα επιβίωσης ενώ ήδη σε κάποια γραφεία αφαιρέθηκε το δικαίωμα να κλείνουν αεροπορικά εισιτήρια μέσω ΙΑΤΑ.
Σύμφωνα με την έρευνα της STAT BANK, τo 2009 οι 216 μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου εμφάνισαν για πρώτη φορά μείωση του συνολικού κύκλου εργασιών κατά περίπου 9%, για να διαμορφωθούν στο 1 δισ. ευρώ. [Ας σημειωθεί ότι το 2008 οι 203 μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου είχαν εμφανίσει μέση αύξηση του κύκλου εργασιών περίπου 8,8% (έναντι αύξησης 12% το 2007), για να φθάσουν το 1,16 δισ. ευρώ].
Αντιστοίχως το 2009 η συνολική κερδοφορία των 216 μεγαλύτερων ταξιδιωτικών και τουριστικών γραφείων της χώρας παρουσίασε καθίζηση (48%) από 20 σε περίπου 11 εκατ. ευρώ. Ας σημειωθεί ότι το 2008 η συνολική κερδοφορία των «203» είχε μειωθεί κατά 20%. Αποκαλυπτικό της διαρκούς επιδείνωσης της πορείας των οικονομικών αποτελεσμάτων των ταξιδιωτικών γραφείων είναι το γεγονός ότι το 2007 η συνολική κερδοφορία των 203 «έτρεχε» με ρυθμό αύξησης 20% έχοντας διαμορφωθεί στο επίπεδο των 28 εκατ. ευρώ.
Πρακτικά λοιπόν τα ταξιδιωτικά γραφεία της χώρας εργάστηκαν (το 2009) με ένα μέσο περιθώριο καθαρού κέρδους 1%. Κατανοεί λοιπόν κανείς το ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας τους κατά το 2010 και το τρέχον έτος.

***

Το 30% των μεγαλύτερων (βάσει τζίρου) ταξιδιωτικών και τουριστικών γραφείων της χώρας εμφάνισε ζημιές κατά την τελευταία δημοσιευμένη χρήση (2009). Το αποκαλυπτικό αυτό συμπέρασμα προκύπτει από μεγάλη πανελλαδική έρευνα της STAT BANK στα 216 μεγαλύτερα ταξιδιωτικά γραφεία της χώρας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, από τις 216 σημαντικότερες επιχειρήσεις του κλάδου οι 152 παρουσίασαν κέρδη ενώ οι 64 εμφάνισαν ζημιές. Οι τεράστιες αλλαγές που συντελούνται στη διεθνή τουριστική βιομηχανία σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση συνεχίζουν να επηρεάζουν τον τουριστικό κλάδο, που μετράει ήδη σημαντικές απώλειες.

Ειδικότερα, από το δείγμα της έρευνας της STAT BANK:
Ενώ το 2007 το ποσοστό των εταιρειών που είχαν εμφανίσει βελτίωση των οικονομικών επιδόσεων ήταν 60% του δείγματος, δύο χρόνια αργότερα – το 2009 – το αντίστοιχο ποσοστό ήταν μόλις το 35,2%. Οι υπόλοιπες εταιρείες εμφάνισαν επιδείνωση των επιδόσεών τους. Έτσι
μόλις 76 εταιρείες εμφάνισαν σχετική ή απόλυτη βελτίωση των οικονομικών τους επιδόσεων. Συγκεκριμένα 17 εταιρείες μετέτρεψαν τις ζημιές σε κέρδη, 55 παρουσίασαν αύξηση κερδών και 14 είχαν μείωση ζημιών.
Επίσης 140 επιχειρήσεις παρουσίασαν σχετική ή απόλυτη επιδείνωση των οικονομικών τους αποτελεσμάτων. Ειδικότερα 80 εμφάνισαν μείωση κερδών, 30 μετέτρεψαν την κερδοφορία σε ζημιές και 30 παρουσίασαν αύξηση ζημιών.

***
Στη «φωτεινή πλευρά του λόφου», εκεί δηλαδή που συγκεντρώνονται οι κερδοφόρες επιχειρήσεις, επικρατεί κάθε χρόνο και μικρότερος συνωστισμός. Αποκαλυπτικό της συγκέντρωσης των κερδών στα χέρια ολοένα και λιγότερων ανθρώπων είναι το παρακάτω γεγονός: τα 25 πιο κερδοφόρα ταξιδιωτικά γραφεία εμφάνισαν κέρδη 14,6 εκατ. ευρώ όταν οι «216» (κερδοφόρες-ζημιογόνες) εμφάνισαν συνολικά κέρδη 10,6 εκατ. ευρώ. Ο κλάδος οδηγείται σε ραγδαία ανακατανομή μεριδίων με τη συγκέντρωση δυνάμεων και το κλείσιμο ζημιογόνων επιχειρήσεων.

***
Καθοριστικής σημασίας παράγοντα στις εξελίξεις στην τουριστική οικονομία αποτελεί το Διαδίκτυο, το οποίο συρρικνώνει το χρόνο προσφέροντας στους ταξιδιώτες εκπληκτικές και γρήγορες υπηρεσίες. Πάντως στο Διαδίκτυο τα brand places, όπως αυτά των τουρ οπερέιτορ και αεροπορικών εταιρειών – βλέπε Thomson, easyJet, Ryan Air, Thomas Cook κ.ά. –, κερδίζουν έδαφος έναντι των market places. Τα τελευταία συγκεντρώνουν προϊόντα και υπηρεσίες από διαφορετικές εταιρείες (καταλύματα, αεροπορικά εισιτήρια, μουσεία, φεστιβάλ κ.ά.) και τα διαθέτουν στο διαδικτυακό κοινό. Τα μεγάλα market places αποσπούν μερίδιο από το κλασικό ταξιδιωτικό γραφείο αλλά εξακολουθούν να υστερούν σε σχέση με τους διαδικτυακούς τόπους των λεγόμενων brand places.

***
Την ίδια περίοδο συνεχίστηκαν οι απώλειες σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των αεροπορικών εισιτηρίων. Αποκαλυπτικό είναι το γεγονός ότι οι συνολικές πληρωμές αεροπορικών εισιτηρίων από την πλευρά των ταξιδιωτικών γραφείων ήταν μειωμένες κατά 6% το 2010. Ο μέσος ναύλος έπεσε περίπου κατά 7%. Πρακτικά λοιπόν τα ταξιδιωτικά γραφεία διέθεσαν περίπου τον ίδιο αριθμό εισιτηρίων σε χαμηλότερες τιμές. Έτσι το περιθώριο κέρδους τους έπεσε.
Αν λοιπόν λάβει κανείς υπόψη ότι το 45% των εσόδων ταξιδιωτικών γραφείων αφορά αεροπορικά ναύλα, καταλαβαίνει και την πίεση που αυτά υπέστησαν. Αυτό οδήγησε κάποια γραφεία στο να απολέσουν την πρόσβασή τους στην ΙΑΤΑ, αφού δεν μπόρεσαν να εξοφλήσουν στην ώρα τους τα αντίτιμα των αεροπορικών εισιτηρίων που είχαν κλείσει.

***
Ας επιχειρήσουμε όμως μια «ακτινογραφία» της πορείας ορισμένων εκ των πλέον κερδοφόρων και αντιστοίχως των πλέον ζημιογόνων επιχειρήσεων του κλάδου.

Μεταξύ των πλέον κερδοφόρων ταξιδιωτικών γραφείων και οργανισμών συμπεριλαμβάνονται οι: TUI Hellas, Μάνεσσης Ανδρέας, Griffin Travel Marine, Ελλάς Τουριστικές Υπηρεσίες Α.Ε., Ακτίνα Α.Ε., GS Travel Α.Ε., Siva Travel A.E., Βουκουβαλίδης Α.Ε. (V Tours), Β. Σακελλάρης Α.Ε. (TourGreece), Μαρούλη Αφοί Α.Ε., Somaco Tours ΑΤΞΕ, AFEA Travel & Tourism A.E., Αμφιτρύων, RCI Hellas, Έρασμος Α.Ε., Nordic Experts, Χαπίπης Γ., Αμάθους Ελλάς, Μέμφις Travel και Marine Tours.
Αντιθέτως μεταξύ αυτών που εμφάνισαν τις μεγαλύτερες ζημιές είναι και τα γραφεία Μπαντουβάς Cretan Holidays, Rodos Tours Traveland Κρήτη Α.Ε., Παλλάς Μανώλης Α.Ε., Express Holidays, American Express International, Fenix Tours, Rodos Tours A.E., Rodos Express, Summerland Travel Αφοί Βλατάκη, Mouzenidis Travel, Pontos Travel, Νεανικά Ταξίδια, Ορίζων και Best Island.

***

* Την πρώτη θέση από άποψη τζίρου και καθαρών κερδών κατέλαβε η TUI Hellas, η οποία διευθύνεται από τον κ. Ν. Παπαθανάση. Η εν λόγω επιχείρηση, που ανήκει στον μεγαλύτερο τουριστικό οργανισμό της Ευρώπης – την TUI –, εμφάνισε αύξηση τζίρου 33%, η οποία όμως σχετίζεται με την απορρόφηση της επιχείρησης Μεριντιάν Α.Ε. Έτσι η εταιρεία, με τζίρο 97,5 εκατ. ευρώ, κατέκτησε και πάλι την πρώτη θέση στον κατάλογο των ταξιδιωτικών οργανισμών της χώρας, πρωτιά η οποία στην προηγούμενη χρήση είχε αφαιρεθεί από τη διαδικτυακή youtravel.com. Παρ’ όλα αυτά η TUI Hellas εμφάνισε δραματική μείωση (68%) της κερδοφορίας της που έπεσε από 5,7 εκατ. ευρώ σε 1,8 εκατ. ευρώ.

* H επιχείρηση youtravel.com, που ελέγχεται από τον επιχειρηματία κ. Γιάννη Κεντ, έπεσε στη δεύτερη θέση στον κατάλογο των εταιρειών με τις μεγαλύτερες πωλήσεις. Το 2009 η εν λόγω εταιρεία, που έχει έντονη παρουσία στο Διαδίκτυο, εμφάνισε κύκλο εργασιών της τάξεως των 92 εκατ. ευρώ (από 99 εκατ. ευρώ το 2008 και 47 εκατ. το 2007). Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα δραστηριοποιείται μόλις τρία χρόνια ενώ στον ίδιο όμιλο ασκείται και αντίστοιχη δραστηριότητα στην αγγλική αγορά. Η επιχείρηση υποστηρίζεται κεφαλαιακά από την Barclays.
Το 2009 η εταιρεία εμφάνισε πολύ μικρές ζημιές σε σχέση με το 2008. Ο όμιλος youtravel.com αποτελεί ένα κερδοφόρο συγκρότημα αφού από κοινού με την αγγλική εταιρεία εμφανίζει κέρδη της τάξεως του ενός εκατομμυρίου ευρώ. Ο όμιλος διακινεί περίπου 600.000 τουρίστες σε όλη τη Μεσόγειο και την Καραϊβική. Το 75% των πελατών του είναι από την Αγγλία ενώ το υπόλοιπο 25% είναι από τη Γερμανία, τις σκανδιναβικές χώρες, την Ιταλία, την Ελλάδα και τη Γαλλία.

* Στην τρίτη θέση βρέθηκε η Eurostar-Travel Plan, που ελέγχεται από τον όμιλο επιχειρήσεων του εφοπλιστή κ. Βίκτωρα Ρέστη και διευθύνεται από τον κ. Γεώργιο Δασκαλάκη. Ο κύκλος εργασιών της επιχείρησης παρέμεινε σταθερός στα επίπεδα των 38 εκατ. ευρώ. Αντιστοίχως η καθαρή κερδοφορία της επιχείρησης εμφάνισε νέα θεαματική καθίζηση: από 228.600 ευρώ τα κέρδη έπεσαν στις 20.000. Σύμφωνα δε με πληροφορίες, η πορεία της επιχείρησης εμφάνισε περαιτέρω επιδείνωση το 2010. Η Eurostar S.A. - Travel Plan, που αποτελεί το μεγαλύτερο ελληνικών συμφερόντων τουριστικό οργανισμό, εμφάνισε σοβαρές απώλειες κατά το 2009 και το 2010, γεγονός που δεν επιτρέπει ιδιαίτερη αισιοδοξία για το 2011.

* Στην τέταρτη θέση από άποψη τζίρου και στη δέκατη τρίτη από άποψη κερδών βρέθηκε η Αμφιτρύων Α.Ε. Η επιχείρηση μείωσε τον κύκλο εργασιών της κατά 14% για να διαμορφωθεί στα 30,6 εκατ. ευρώ. Αντιστοίχως εμφάνισε νέες απώλειες σε επίπεδο κερδοφορίας. Ας σημειωθεί ότι η εν λόγω εταιρεία είναι μέλος του Amphitrion Group, που αποτελείται από 5 εταιρείες. Πρόκειται για τις Amphitrion Holidays, Amphitrion Air Services, Amphitrion Promotions, Amphitrion Synodos Management Group και AC&C. Ο συγκεκριμένος όμιλος, που ήδη μετρά 37 χρόνια ζωής, αποτελεί μία από τις ηγετικές δυνάμεις της τουριστικής βιομηχανίας.

* Η επιχείρηση Λούης Ελληνικές Κρουαζιέρες αύξησε τον κύκλο εργασιών της στα 24,7 εκατ., γεγονός όμως που δεν της επέτρεψε να εμφανίσει κέρδη.

* Στην επόμενη θέση βρέθηκε ο βορειοελλαδίτικος ταξιδιωτικός οργανισμός Mouzenidis Travel, που έχει έντονη παρουσία στη ρωσική αγορά. Η συγκεκριμένη επιχείρηση εμφάνισε αύξηση πωλήσεων κατά 4% για να υπερβεί κατά τι τα 24 εκατ. Δεν μπόρεσε όμως να αποφύγει τις ζημιές.

* Ο Manessis Tour Operator, που ιδρύθηκε το 1988, έγινε γνωστός ως ένας εκ των καλύτερων διοργανωτών ταξιδιών στην Ελλάδα αποσπώντας μεταξύ άλλων σημαντικές διακρίσεις (TTG, Philoxenia κ.α.). Η επιχείρηση διατήρησε θετική πορεία και κατά τη χρήση του 2009, γεγονός που την ανέδειξε στη δεύτερη πιο κερδοφόρο εταιρεία του κλάδου. Εδραιωμένος πλέον ως ένας από τους μεγαλύτερους ταξιδιωτικούς οργανισμούς της χώρας, ο Manessis έχει μόνιμες συνεργασίες με μεγάλες αεροπορικές - ακτοπλοϊκές εταιρείες και σημαντικές ξενοδοχειακές μονάδες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και εταιρείες κρουαζιερόπλοιων. Τα τελευταία χρόνια εξυπηρετεί σε ετήσια βάση πάνω από 50.000 άτομα.
* Αισθητές απώλειες σημείωσε η επιχείρηση Ζορπίδης. Η 35χρονη βορειοελλαδίτικη επιχείρηση, που ελέγχεται και διευθύνεται από τον κ. Μιχάλη Ζορπίδη, εμφάνισε αισθητή μείωση πωλήσεων 21%, στα 22 εκατ. ευρώ. Παρ’ όλα αυτά εμφάνισε κάποια κέρδη.

* Στις τρεις επόμενες θέσεις βρέθηκαν οι επιχειρήσεις Cretan Holidays, MTS Τουριστικές Επιχειρήσεις και Β. Σακελλάρης TourGreece Α.Ε. Η τελευταία, που δραστηριοποιείται στον τομέα τουριστικών υπηρεσιών για πάνω από 31 χρόνια, κατέκτησε την ένατη καλύτερη θέση στον κατάλογο των πλέον κερδοφόρων εταιρειών κατά το 2009. Συγκεκριμένα η Tourgreece A.E., πραγματοποιώντας κύκλο εργασιών 17,6 εκατ. ευρώ, εμφάνισε κέρδη 620.000 ευρώ. Πρόκειται για μια σημαντική επιχείρηση, η οποία εκτός των άλλων φέρνει κάθε χρόνο στη χώρα μας περίπου 65.000 επισκέπτες. Η εταιρεία θεωρείται πρωτοπόρος στην προσπάθεια τόνωσης της τουριστικής κίνησης κατά την περίοδο Νοεμβρίου - Μαρτίου. Βασικοί προορισμοί οι χώρες της Βόρειας Ευρώπης, ο Καναδάς και οι ΗΠΑ. Σημαντικό κομμάτι της δραστηριότητάς της είναι επίσης οι κρουαζιέρες στα ελληνικά νησιά. Από το 1999 η εταιρεία διεύρυνε τις δραστηριότητές της και στους τομείς των συνεδρίων, των incentives, των συνδιασκέψεων και των εκδηλώσεων.

***
Μεταξύ των πλέον κερδοφόρων επιχειρήσεων είναι επίσης οι Griffin Travel, Aktina και GS Travel. H τελευταία αυτή επιχείρηση ελέγχεται από τον κ. Γιώργο Σκρέκη και συνδιευθύνεται από την κόρη του κυρία Ζωή Σκρέκη. Το τελευταίο διάστημα η εταιρεία επιχειρεί έναν επανασχεδιασμό των δραστηριοτήτων της, με την πολύτιμη βοήθεια του κ. Χρήστου Χριστοδουλάκη, επίλεκτου στελέχους του παλαιού Travel Plan. Το ταξιδιωτικό συγκρότημα GS Travel έχει μακρά εμπειρία στην εξυπηρέτηση του επιχειρηματικού τουρισμού ενώ την ίδια στιγμή έχει σημαντική παρουσία και στον τομέα των αερομεταφορών (Air China, Cuba, Panama και Croatia). Από εφέτος, με την επωνυμία the BOX travel, δραστηριοποιείται και στον ψυχαγωγικό τουρισμό με τρία υποκαταστήματα στην Αθήνα, στην Κηφισιά και στα Χάνια. Έτσι συνδυάζει και το «λιανοπούλι» και το tour operating.

Με θετικό πρόσημο κινούνται και τα ταξιδιωτικά γραφεία Esser Travel, Le Grand Travel Bureau, HRG Greece, Himalaya Travel, Ηλιάδες και Alice Travel του κ. Δημ. Οικονόμου.

Τα παραπάνω στοιχεία τεκμηριώνουν την άποψη ότι το 2011 θα είναι μια εξαιρετικά δύσκολη χρονιά για τον κλάδο των ταξιδιωτικών και τουριστικών γραφείων στη χώρα μας. Πολλά ταξιδιωτικά γραφεία θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα επιβίωσης ενώ αρκετά ενδέχεται να οδηγηθούν και στην παύση εργασιών ή αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Η κατακόρυφη αύξηση των κρατήσεων μέσω Internet και η επιθετική πολιτική απευθείας πωλήσεων προς τους ταξιδιώτες, που εφαρμόζουν τα τελευταία χρόνια κυρίως οι αεροπορικές εταιρείες, αποτελούν «βόμβα» στα θεμέλια πολλών γραφείων. Η οικονομική κρίση και οι συνθήκες που διαμόρφωσε (καθυστερήσεις πληρωμών, επισφάλειες από πελάτες, μηδενική ή και αρνητική κερδοφορία) επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο τη δυσχερή θέση στην οποία βρίσκεται ο κλάδος.

Δείτε εδώ την έρευνα της STAT BANK για τα τουριστικά γραφεία της χώρας
Ξεφυλλίστε εδώ το νέο τεύχος του περιοδικού TRAVEL TIMES

Πηγή:
http://www.traveltimes.gr/content/article/001/001004/1274.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου